De wijkagent is een belangrijke schakel binnen het concept van WhatsApp BuurtPreventie.
De wijkagent
Wij adviseren onze beheerders altijd contact op te nemen met de wijkagent. De wijkagent kan in de meeste gevallen deze extra ogen en oren in de wijk goed gebruiken. Enerzijds is het prettig voor de wijkagent om te weten welke groepen er actief zijn in de buurt en andersom kan de wijkagent een beroep doen op deze groepen, wanneer hij/zij bijvoorbeeld een vraag met betrekking tot een actuele kwestie in de buurt uit wil zetten.
De wijkagent kan ook adviezen geven; hoe te signaleren, welk soort vergrijpen er recentelijk in de buurt plaats hebben gevonden en preventieadviezen. Veel wijkagenten hebben meerdere groepen binnen de wijk waar ze actief zijn. Voor de beheerders van deze groepen organiseren ze een of meer keer per jaar een informatieavond. De wijkagent deelt wat er gedeeld mag worden en de beheerders geven aan wat er goed gaat en waar er extra handhaving gewenst is.
Wederkerigheid
Voor beheerders is het belangrijk dat er niet alleen maar informatie doorgegeven wordt, maar de politie ook terugkoppeling geeft over wat er met de melding is gebeurd. Dit kan vaak niet in detail, maar een bericht als “de zaak is in behandeling genomen en er is een verdachte aangehouden” geeft beheerders én bewoners het gevoel dat het nut heeft om meldingen te blijven doen. Een informatieavond, rondleiding op het plaatselijke bureau of een bezoek aan de meldkamer zijn zaken die beheerders heel erg op prijs stellen.
Groei van groepen
De wijkagent kan een belangrijke rol spelen bij de oprichting én de groei wan WABP groepen. Bij de werkzaamheden in de wijk komt de wijkagent regelmatig personen tegen die de rol van beheerder prima op zouden zich kunnen nemen. Als er nog geen groep is, is dit een prima basis om dit eens voor te stellen. Is er al een groep waar bijvoorbeeld maar één beheerder actief is, is een tweede beheerder vaak een welkome aanvulling.
Eenvoudig een enkele website voor nieuwe deelnemers en beheerders
De wijkagent kan tijdens zijn werkzaamheden bewoners spreken en hen de tip geven om zich aan te sluiten bij de groep in de buurt. Hierbij hoeft de wijkagent alleen maar door te verwijzen naar WABP.nl, geen aparte verwijzingen per groep maar één website waar alle informatie is te vinden én bewoners zich direct aan kunnen melden. Ook kunnen beheerders op onze website terecht om via een handig stappenplan de voorbereidingen voor een nieuwe groep te starten.
Diensten van Stichting WABP
De wijkagent kan via de Stichting WABP beschikken over een scala aan diensten om bewoners te betrekken bij veiligheid en leefbaarheid. Zo organiseren we op regelmatige basis voorlichtingsbijeenkomsten voor bewoners en (potentiele) beheerders. Een boef in de wijk actie zorgt ervoor dat er een enerverende avond wordt georganiseerd waar nog lang over wordt nagepraat. Daarnaast hebben we een online trainingscentrum waar we trainingen geven voor beheerders én bewoners. Hierdoor komt het niveau van deze groepen op een hoger niveau en zal de informatie uit deze groepen waardevoller kunnen zijn. Onze trainingen worden verzorgd door SPV. Als Stichting WABP hebben we gekozen voor Het Studiecentrum Publieke Veiligheid voorheen (Stichting Politie Vormingscentrum) om kwalitatief hoogstaande trainingen te kunnen aanbieden. Het SPV heeft zich als maatschappelijk partner aan ons verbonden. De trainingen worden geschreven zodat ze voor een groot deel van de bevolking begrijpelijk zijn. Een greep uit ons (toekomstig) aanbod:
- Opzetten van een BuurtPreventie groepen
- Basiscursus beheerder
- Herkennen van (Norm)afwijkend gedrag
- Inbraakpreventie
- Ondermijning
- Jeugdoverlast
- (omgaan met) Verwarde personen
- Interculturele communicatie
- Verdieping Inleiding Nederlands Recht
- Verdieping Bevoegdheden
Vind je als wijkagent dat een of meer beheerders baat hebben bij een training, neem dan met ons of met de afdeling OOV van de gemeente contact op.
De wijkagent is een mens
Tijdens onze voorlichtingsbijeenkomsten bedrukken we altijd het feit dat een wijkagent een mens is. Zodoende begrijpen beheerders en bewoners dat deze niet 24/7 klaar kan staan. Het is een beroep met een werkweek (uiteraard vaak met wisselende diensten) maar ook vakantie, cursussen en soms zelfs ziekte. Sommige wijkagenten nemen hun diensttelefoon mee naar huis en beantwoorden zelfs in hun vrije tijd de appjes van beheerders. Het is voor beheerders belangrijk om te beseffen dan dit een uitzondering is. De agent kan ook zijn telefoon samen met zijn wapen opbergen in het kluisje en na de vakantie weer bekijken. Daarom vertellen we onze beheerders “Zijn er meldingen geef deze dan altijd door via de gebruikelijke kanalen. Een kopietje sturen kan natuurlijk altijd, maar verwacht niet dat dit altijd direct gelezen en bekeken wordt.”
Contact met de Stichting WABP
Heb je als wijkagent tips, trucs, handvatten of hulp nodig? Wil je boef in de wijk organiseren met jouw wijk? Of een voorlichtingsavond? Wil je jouw beheerders bijscholen met een training? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder om ook jouw buurt te enthousiasmeren en meer bruikbare informatie te ontvangen. Gebruik hiervoor deze contactpagina en we helpen je met plezier.
De wijkagent is een belangrijke schakel binnen het concept van WhatsApp BuurtPreventie.
De wijkagent
Wij adviseren onze beheerders altijd contact op te nemen met de wijkagent. De wijkagent kan in de meeste gevallen deze extra ogen en oren in de wijk goed gebruiken. Enerzijds is het prettig voor de wijkagent om te weten welke groepen er actief zijn in de buurt en andersom kan de wijkagent een beroep doen op deze groepen, wanneer hij/zij bijvoorbeeld een vraag met betrekking tot een actuele kwestie in de buurt uit wil zetten.
De wijkagent kan ook adviezen geven; hoe te signaleren, welk soort vergrijpen er recentelijk in de buurt plaats hebben gevonden en preventieadviezen. Veel wijkagenten hebben meerdere groepen binnen de wijk waar ze actief zijn. Voor de beheerders van deze groepen organiseren ze een of meer keer per jaar een informatieavond. De wijkagent deelt wat er gedeeld mag worden en de beheerders geven aan wat er goed gaat en waar er extra handhaving gewenst is.
Wederkerigheid
Voor beheerders is het belangrijk dat er niet alleen maar informatie doorgegeven wordt, maar de politie ook terugkoppeling geeft over wat er met de melding is gebeurd. Dit kan vaak niet in detail, maar een bericht als “de zaak is in behandeling genomen en er is een verdachte aangehouden” geeft beheerders én bewoners het gevoel dat het nut heeft om meldingen te blijven doen. Een informatieavond, rondleiding op het plaatselijke bureau of een bezoek aan de meldkamer zijn zaken die beheerders heel erg op prijs stellen.
Groei van groepen
De wijkagent kan een belangrijke rol spelen bij de oprichting én de groei wan WABP groepen. Bij de werkzaamheden in de wijk komt de wijkagent regelmatig personen tegen die de rol van beheerder prima op zouden zich kunnen nemen. Als er nog geen groep is, is dit een prima basis om dit eens voor te stellen. Is er al een groep waar bijvoorbeeld maar één beheerder actief is, is een tweede beheerder vaak een welkome aanvulling.
Eenvoudig een enkele website voor nieuwe deelnemers en beheerders
De wijkagent kan tijdens zijn werkzaamheden bewoners spreken en hen de tip geven om zich aan te sluiten bij de groep in de buurt. Hierbij hoeft de wijkagent alleen maar door te verwijzen naar WABP.nl, geen aparte verwijzingen per groep maar één website waar alle informatie is te vinden én bewoners zich direct aan kunnen melden. Ook kunnen beheerders op onze website terecht om via een handig stappenplan de voorbereidingen voor een nieuwe groep te starten.
Diensten van Stichting WABP
De wijkagent kan via de Stichting WABP beschikken over een scala aan diensten om bewoners te betrekken bij veiligheid en leefbaarheid. Zo organiseren we op regelmatige basis voorlichtingsbijeenkomsten voor bewoners en (potentiele) beheerders. Een boef in de wijk actie zorgt ervoor dat er een enerverende avond wordt georganiseerd waar nog lang over wordt nagepraat. Daarnaast hebben we een online trainingscentrum waar we trainingen geven voor beheerders én bewoners. Hierdoor komt het niveau van deze groepen op een hoger niveau en zal de informatie uit deze groepen waardevoller kunnen zijn. Onze trainingen worden verzorgd door SPV. Als Stichting WABP hebben we gekozen voor Het Studiecentrum Publieke Veiligheid voorheen (Stichting Politie Vormingscentrum) om kwalitatief hoogstaande trainingen te kunnen aanbieden. Het SPV heeft zich als maatschappelijk partner aan ons verbonden. De trainingen worden geschreven zodat ze voor een groot deel van de bevolking begrijpelijk zijn. Een greep uit ons (toekomstig) aanbod:
- Opzetten van een BuurtPreventie groepen
- Basiscursus beheerder
- Herkennen van (Norm)afwijkend gedrag
- Inbraakpreventie
- Ondermijning
- Jeugdoverlast
- (omgaan met) Verwarde personen
- Interculturele communicatie
- Verdieping Inleiding Nederlands Recht
- Verdieping Bevoegdheden
Vind je als wijkagent dat een of meer beheerders baat hebben bij een training, neem dan met ons of met de afdeling OOV van de gemeente contact op.
De wijkagent is een mens
Tijdens onze voorlichtingsbijeenkomsten bedrukken we altijd het feit dat een wijkagent een mens is. Zodoende begrijpen beheerders en bewoners dat deze niet 24/7 klaar kan staan. Het is een beroep met een werkweek (uiteraard vaak met wisselende diensten) maar ook vakantie, cursussen en soms zelfs ziekte. Sommige wijkagenten nemen hun diensttelefoon mee naar huis en beantwoorden zelfs in hun vrije tijd de appjes van beheerders. Het is voor beheerders belangrijk om te beseffen dan dit een uitzondering is. De agent kan ook zijn telefoon samen met zijn wapen opbergen in het kluisje en na de vakantie weer bekijken. Daarom vertellen we onze beheerders “Zijn er meldingen geef deze dan altijd door via de gebruikelijke kanalen. Een kopietje sturen kan natuurlijk altijd, maar verwacht niet dat dit altijd direct gelezen en bekeken wordt.”
Contact met de Stichting WABP
Heb je als wijkagent tips, trucs, handvatten of hulp nodig? Wil je boef in de wijk organiseren met jouw wijk? Of een voorlichtingsavond? Wil je jouw beheerders bijscholen met een training? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder om ook jouw buurt te enthousiasmeren en meer bruikbare informatie te ontvangen. Gebruik hiervoor deze contactpagina en we helpen je met plezier.