Maak het oplichters niet te makkelijk – WhatsAppfraude Header

Maak het oplichters niet te makkelijk – WhatsApp fraude

In week drie van de campagne ‘Senioren en Veiligheid’ gaat het om hulpvraagfraude via bijvoorbeeld
Whatsapp. De afgelopen maanden heb je het misschien wel voorbij zien komen op het nieuws.
Bij hulpvraagfraude krijgen mensen via bijvoorbeeld Whatsapp een bericht van een nieuw mobiel
nummer. In het bericht staat vaak dat het een familielid of iemand van je vrienden is die een nieuw
mobiel nummer heeft. Ze vragen of je kan helpen door snel geld over te maken naar ze door te
klikken op een betaalverzoek. Vaak is de nood groot.

Maak het oplichters niet te makkelijk – WhatsAppfraudeHet berichtje lijkt van een familielid of van een van je vrienden af te komen, maar in werkelijkheid is
het een oplichter. De oplichter gebruikt een telefoonnummer dat je niet kent en doet zich voor als
bijvoorbeeld je dochter. Vaak gebruiken ze ook een profielfoto van die persoon. Hierdoor lijkt het
allemaal te kloppen en ben je snel geneigd het geld over te maken. Doe dit nooit zomaar. Controleer
altijd of het echt je familielid of een van je vrienden is door de persoon te bellen op het oude nummer dat je hebt.

Denk aan de volgende tips als jij een berichtje krijgt van een nieuw mobiel nummer:
– Maak nooit zomaar geld over na een onverwacht betaalverzoek via de telefoon zonder dat
je iemand daadwerkelijk hebt gesproken. Niet gebeld = geen geld.
– Als een bekende je met een nieuw nummer vraagt om geld over te maken, controleer dan
altijd rechtstreeks bij de bekende of het verzoek van hem of haar afkomstig is.

Kijk voor meer informatie over hulpvraagfraude op de site van ‘Maak het ze niet te makkelijk’. Daar
vind je onder andere tips om te voorkomen dat je slachtoffer wordt. Ben je toch slachtoffer
geworden van hulpvraagfraude? Kijk dan op de site van de politie hoe je gemakkelijk aangifte kan
doen. En vooral, schaam je niet. Het kan namelijk iedereen overkomen.