In de buurtapp, of liever gezegd de WhatsApp Buurtpreventie Alarm groepen, gaat het er niet altijd even rustig aan toe. We zien soms ware discussies op kleuterniveau ontstaan, waarbij de beheerder moet optreden alsof hij de leraar ervan is, met alle gevolgen van dien, zoals waardevolle leden die het gekibbel zat zijn en de groep vervolgens verlaten.
Het lijkt wel alsof we op social media opnieuw moeten leren communiceren met elkaar. Dingen die we ‘face to face’ nooit tegen elkaar zouden zeggen, gooien we er massaal uit op social media, even lekker gal spuwen is natuurlijk soms ook heerlijk, alleen kwetsen we daar andere mensen soms ook ontzettend mee, alleen dat zien we dat niet via ons schermpje, maar aan de andere kant zit wel degelijk een mens met gevoel. We zien alleen maar de reacties op wat we zeggen en bedenken dan wat we terug kunnen gaan zeggen, tot grote frustratie van de andere leden, die ook mee kunnen lezen en daar vaak totaal geen behoefte aan hebben en dus uiteindelijk de groep verlaten.
Nog frustrerender is het in dit geval vaak voor de beheerder van zo’n WhatsApp Buurtpreventie groep. Een beheerder heeft vrijwillig zich willen inzetten voor meer veiligheid in de buurt en heeft flyers verspreid, heeft leden de huisregels uitgelegd en beantwoord vragen van zijn of haar buren. En dan nog niet te spreken over alle communicatie met de gemeente, wijkagent en vaak zijn beheerders ook nog toegevoegd aan een soort van overkoepelende groep waar alle beheerders uit die wijk lid van zijn, zodat ze belangrijke informatie naar de groep, naar jou dus, door kunnen zetten.
Dit doen zij allemaal voor jouw en onze veiligheid! Daarom wil ik iedereen vragen om de volgende keer dat hij of zij iets wil posten waarvan je weet dat je dat ‘face to face’, nooit zou zeggen, dit ook niet te doen op social media, denk even twee keer na alsjeblieft en heb respect voor de beheerder en de andere leden.
Hoe moeilijk kan dat zijn… Wil je hoe dan ook toch je mening ventileren, doe dat dan ‘face to face’, als je het lef hebt.
In de buurtapp, of liever gezegd de WhatsApp Buurtpreventie Alarm groepen, gaat het er niet altijd even rustig aan toe. We zien soms ware discussies op kleuterniveau ontstaan, waarbij de beheerder moet optreden alsof hij de leraar ervan is, met alle gevolgen van dien, zoals waardevolle leden die het gekibbel zat zijn en de groep vervolgens verlaten.
Het lijkt wel alsof we op social media opnieuw moeten leren communiceren met elkaar. Dingen die we ‘face to face’ nooit tegen elkaar zouden zeggen, gooien we er massaal uit op social media, even lekker gal spuwen is natuurlijk soms ook heerlijk, alleen kwetsen we daar andere mensen soms ook ontzettend mee, alleen dat zien we dat niet via ons schermpje, maar aan de andere kant zit wel degelijk een mens met gevoel. We zien alleen maar de reacties op wat we zeggen en bedenken dan wat we terug kunnen gaan zeggen, tot grote frustratie van de andere leden, die ook mee kunnen lezen en daar vaak totaal geen behoefte aan hebben en dus uiteindelijk de groep verlaten.
Nog frustrerender is het in dit geval vaak voor de beheerder van zo’n WhatsApp Buurtpreventie groep. Een beheerder heeft vrijwillig zich willen inzetten voor meer veiligheid in de buurt en heeft flyers verspreid, heeft leden de huisregels uitgelegd en beantwoord vragen van zijn of haar buren. En dan nog niet te spreken over alle communicatie met de gemeente, wijkagent en vaak zijn beheerders ook nog toegevoegd aan een soort van overkoepelende groep waar alle beheerders uit die wijk lid van zijn, zodat ze belangrijke informatie naar de groep, naar jou dus, door kunnen zetten.
Dit doen zij allemaal voor jouw en onze veiligheid! Daarom wil ik iedereen vragen om de volgende keer dat hij of zij iets wil posten waarvan je weet dat je dat ‘face to face’, nooit zou zeggen, dit ook niet te doen op social media, denk even twee keer na alsjeblieft en heb respect voor de beheerder en de andere leden.
Hoe moeilijk kan dat zijn… Wil je hoe dan ook toch je mening ventileren, doe dat dan ‘face to face’, als je het lef hebt.