In de Consumentengids van maart 2022 schrijft de Consumentenbond over verschillende mogelijkheden voor buurtpreventie. Ze zetten alle opties op een rij en vergelijken deze met elkaar: wat zijn de voor- en nadelen? Stichting WhatsApp BuurtPreventie (WABP) komt in het onderzoek als een van de beste uit de bus. We vertellen je graag over de bevindingen van de Consumentenbond.

Voor het onderzoek vroeg de Consumentenbond aan 11.000 panelleden of zij digitaal contact hebben met een groep buurtgenoten. Ruim 40 procent van hen zegt geen lid te zijn van digitale buurtgroepen. De voornaamste reden is dat zij geen zin hebben in ‘onnodige prietpraat’. Op dat gebied bieden de groepsapps van de WABP uitkomst.

Over Stichting WABP
Stichting WABP heeft als doel om criminaliteit in de buurt te voorkomen. Samen zorgen we voor een veilige buurt. Via Stichting WABP vraag je stickers en bordjes aan met daarop: ‘Attentie: WhatsApp Buurtpreventie’. En maak je eenvoudig groepen aan voor jouw buurt in WhatsApp, Signal of Telegram. Via zoeken.wabp.nl zoek je eenvoudig naar groepen binnen jouw postcode.

Volg ons stappenplan
Wil je zelf graag een WABP-appgroep opstarten? Wij helpen je daar graag bij. Hiervoor hebben we namelijk een handig stappenplan opgesteld. Je krijgt van ons handige tips en we vertellen jou waar je allemaal rekening mee kunt houden. Neem bijvoorbeeld contact op met je wijkagent én download een aantal spelregels die je naar eigen wens kunt personaliseren.

Voordeel: aparte alarmgroepen
Bijna driekwart van de panelleden is enthousiast over het gebruik van een WhatsApp-groep. Een panellid spreekt uit ervaring: “We zijn zelf al tweemaal in de omgeving bedreigd en werden na een bericht meteen door buurtbewoners ondersteund. Dat voelt erg veilig!” Het voordeel van de groepsapps van WABP is volgens panelleden dat je aparte alarmgroepen hebt. “In deze apps gaat het alleen over zaken die écht spelen. Kort en zakelijk”, stelt een panellid. Geen onnodige prietpraat dus.

Alternatieven vaak te breed georiënteerd
Volgens panelleden is hier bij alternatieven van de WABP-appgroepen vaak wel sprake van. Zo is bijvoorbeeld Nextdoor niet alleen gericht op preventie en veiligheid. Hier kunnen buurtbewoners elkaar ook hulp vragen en aanbieden. Het grootste nadeel van Nextdoor volgens de Consumentenbond: het is van een commercieel Amerikaans bedrijf. Dit betekent dat ze gebruikmaken van gesponsorde berichten..

Naast Nextdoor zijn er een aantal panelleden die gebruikmaken van Hoplr. Deze app is, net als Nextdoor, veel breder georiënteerd. Je kunt bijvoorbeeld via de app aanbieden om boodschappen te doen voor je buurvrouw die op leeftijd is of buurtgenoten laten uitkijken naar je vermiste kat. Waar de WABP-appgroepen juist vooral zijn bedoeld voor belangrijke zaken in de buurt waar je 112 voor belt.

Panelleden maken ook gebruik van Veiligebuurt. Het grootste nadeel hiervan is volgens de Consumentenbond dat je lid kunt worden van een buurtapp waar je zelf niet woont. Dit betekent ook dat kwaadwillenden lid kunnen worden van de app die is bedoeld voor jouw straat. Dit kun je tegengaan door de groep besloten te maken, dan bepaal je als beheerder wie lid mag worden van de groep. Vanuit de app zelf is er dus geen controle of een lid ook daadwerkelijk op het opgegeven adres woont. Dit vraagt dus om extra eigen onderzoek van de beheerders.

Lees het artikel
Wil je meer weten over de uitkomsten van het onderzoek van de Consumentenbond? Lees het artikel uit de Consumentengids van maart. In dit artikel vind je tips over buurtpreventie apps, én lees je hoe jij zorgt voor je eigen veiligheid en die van je buurt.

Foto: Unsplash.

In de Consumentengids van maart 2022 schrijft de Consumentenbond over verschillende mogelijkheden voor buurtpreventie. Ze zetten alle opties op een rij en vergelijken deze met elkaar: wat zijn de voor- en nadelen? Stichting WhatsApp BuurtPreventie (WABP) komt in het onderzoek als een van de beste uit de bus. We vertellen je graag over de bevindingen van de Consumentenbond.

Voor het onderzoek vroeg de Consumentenbond aan 11.000 panelleden of zij digitaal contact hebben met een groep buurtgenoten. Ruim 40 procent van hen zegt geen lid te zijn van digitale buurtgroepen. De voornaamste reden is dat zij geen zin hebben in ‘onnodige prietpraat’. Op dat gebied bieden de groepsapps van de WABP uitkomst.

Over Stichting WABP
Stichting WABP heeft als doel om criminaliteit in de buurt te voorkomen. Samen zorgen we voor een veilige buurt. Via Stichting WABP vraag je stickers en bordjes aan met daarop: ‘Attentie: WhatsApp Buurtpreventie’. En maak je eenvoudig groepen aan voor jouw buurt in WhatsApp, Signal of Telegram. Via zoeken.wabp.nl zoek je eenvoudig naar groepen binnen jouw postcode.

Volg ons stappenplan
Wil je zelf graag een WABP-appgroep opstarten? Wij helpen je daar graag bij. Hiervoor hebben we namelijk een handig stappenplan opgesteld. Je krijgt van ons handige tips en we vertellen jou waar je allemaal rekening mee kunt houden. Neem bijvoorbeeld contact op met je wijkagent én download een aantal spelregels die je naar eigen wens kunt personaliseren.

Voordeel: aparte alarmgroepen
Bijna driekwart van de panelleden is enthousiast over het gebruik van een WhatsApp-groep. Een panellid spreekt uit ervaring: “We zijn zelf al tweemaal in de omgeving bedreigd en werden na een bericht meteen door buurtbewoners ondersteund. Dat voelt erg veilig!” Het voordeel van de groepsapps van WABP is volgens panelleden dat je aparte alarmgroepen hebt. “In deze apps gaat het alleen over zaken die écht spelen. Kort en zakelijk”, stelt een panellid. Geen onnodige prietpraat dus.

Alternatieven vaak te breed georiënteerd
Volgens panelleden is hier bij alternatieven van de WABP-appgroepen vaak wel sprake van. Zo is bijvoorbeeld Nextdoor niet alleen gericht op preventie en veiligheid. Hier kunnen buurtbewoners elkaar ook hulp vragen en aanbieden. Het grootste nadeel van Nextdoor volgens de Consumentenbond: het is van een commercieel Amerikaans bedrijf. Dit betekent dat ze gebruikmaken van gesponsorde berichten..

Naast Nextdoor zijn er een aantal panelleden die gebruikmaken van Hoplr. Deze app is, net als Nextdoor, veel breder georiënteerd. Je kunt bijvoorbeeld via de app aanbieden om boodschappen te doen voor je buurvrouw die op leeftijd is of buurtgenoten laten uitkijken naar je vermiste kat. Waar de WABP-appgroepen juist vooral zijn bedoeld voor belangrijke zaken in de buurt waar je 112 voor belt.

Panelleden maken ook gebruik van Veiligebuurt. Het grootste nadeel hiervan is volgens de Consumentenbond dat je lid kunt worden van een buurtapp waar je zelf niet woont. Dit betekent ook dat kwaadwillenden lid kunnen worden van de app die is bedoeld voor jouw straat. Dit kun je tegengaan door de groep besloten te maken, dan bepaal je als beheerder wie lid mag worden van de groep. Vanuit de app zelf is er dus geen controle of een lid ook daadwerkelijk op het opgegeven adres woont. Dit vraagt dus om extra eigen onderzoek van de beheerders.

Lees het artikel
Wil je meer weten over de uitkomsten van het onderzoek van de Consumentenbond? Lees het artikel uit de Consumentengids van maart. In dit artikel vind je tips over buurtpreventie apps, én lees je hoe jij zorgt voor je eigen veiligheid en die van je buurt.

Foto: Unsplash.
Alarm-WABP-rond

Heb je ook een nieuwsbericht?

Neem contact met ons op. We plaatsen dit graag op onze website.